Een aanvullende bijdrage over de geloofwaardigheid en het rechtsgevoel van burgemeester Jager.
Ook de
gemeenteraadsleden van Westerveld hebben mogelijk wel eens kennis
gemaakt met het geesteskind van Maarten Tooner: Ollie B. Bommel. Wanneer het water het
duo Tom Poes en Ollie B. Bommel tot de lippen steeg riep de laatste
steeds: “Verzin toch een list”
Anders dan in de
Provincie Limburg waar men onlangs besloot toch maar geen censuur op
de openbaarheid van de declaraties van bestuurders toe te passen
besloot burgemeester Jager van Westerveld kort geleden tot een list
om de inhoud van de declaraties van de raadsfracties toch maar onder de pet te houden.
Begin april 2014
verzocht ik de gemeenteraad op grond van de Wet openbaarheid van
bestuur om afschriften van alle declaraties die door de raadsfracties
ten lasten van het fractiebudget 2014 waren gebracht.
Sinds de
bonnetjes-affaire van burgemeester Peper van Rotterdam staat vast,
dat deze “bonnetjes” bestuurlijke
documenten zijn waarop de WOB van toepassing is. In Limburg begrijpen
ze dat.
De gemeenteraad van Rotterdam ook. Die gaat alle uitgaven van de gemeente - inclusief de declaraties van raadsleden - online zetten. Public servants ten top!
De gemeenteraad van Rotterdam ook. Die gaat alle uitgaven van de gemeente - inclusief de declaraties van raadsleden - online zetten. Public servants ten top!
Maar kennelijk zitten er
tussen de bonnetjes in Westerveld een aantal waarover op zijn minst
discussie mogelijk is en dus is de trukendoos uit de kast gehaald.
Onlangs ontving ik
het besluit over mijn WOB-verzoek van burgemeester Jager:
“Afschriften van
de declaraties die ten laste van het fractiebudget 2014 zijn
gebracht, berusten niet onder het gemeentebestuur. De raadsfractie
overhandigen hun declaraties vaak persoonlijk aan de raadsgriffie.
…........ De stukken worden na vaststelling door de raad
geretourneerd aan de fractie. Ook in dit geval in dat gebeurd. De
betreffende stukken berusten derhalve thans niet meer onder de
gemeenteraad”.
En dus: wat de raad
niet (meer) heeft kan de raad niet in de openbaarheid brengen.
Dit beleid opent
ongekende mogelijkheden!
De belangrijkste
taak van de griffie is het adviseren en logistiek ondersteunen van de
gemeenteraad en zijn raadscommissies. In ontvangst nemen is derhalve
slechts logistieke ondersteuning van de gemeenteraad met dit
verschil, dat deze bestuurlijke documenten bij binnenkomst niet
in het postregistratiesysteem worden vermeld.
En dus bestaan ze
formeel niet. Dat de Archiefwet en de selectielijst voor archiefbescheiden van gemeentelijke en intergemeentelijke organen iets anders voorschrijven levert
slechts een overtreding op. Een kniesoor die daarop let. Burgemeester
Jager in elk geval niet.
En dus buigen de
controller en de accountant zich in de achterkamer over bestuurlijke
documenten in de vorm van gedeclareerde bonnetjes en geven
uiteindelijk een goedkeurende verklaring af. Geen haan die er naar
kraait.
En nu dit precedent
er toch ligt: schaf het postregistratiesysteem af en stuur alle
ingekomen post retour afzender. Of misschien toch alleen de
declaraties van de raadsfracties? Of ook andere stukken?
Het zal een enorme besparing op de kosten opleveren!
Conclusie: openbaar
bestuur in Westerveld is en blijft een besloten club.
Wordt vervolgd.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten