StatCounter

zondag 19 mei 2013

Komt tijd, komt raad ............


Op 28 januari 2013 deed ik deze brief aan de leden van de gemeenteraad van Westerveld toekomen. Een reactie van de raad bleef vanzelfsprekend uit.

Als gevolg daarvan diende ik een klacht in bij de Nationale Ombudsman.
Zijn antwoord kunt u hier lezen.
Hieruit blijkt, dat ook de ombudsman twee procedures niet uit elkaar kan houden. De bestuursrechter moet nog beslissen over mijn WOB-verzoek en dat heeft inhoudelijk niets van doen met mijn klacht die ik u in de eerste alinea heb aangereikt. Ik moet dus na de uitspraak van de rechter op herhaling bij de ombudsman. Is niet erg: tied zat.

Heel interessant is het beleid van de gemeenteraad met betrekking tot brieven die burgers naar gemeenteraad sturen. Dit blijkt uit de laatste alinea van de brief van de ombudsman.
Als u er niet voor zorgt dat uw brief aan de raad centraal wordt ingeboekt wordt deze niet behandeld. En ten overvloede: uw brief moet voldoende gefrankeerd in een enveloppe via de post worden aangeboden. Als u uw brief bij de balie af geeft: ontvangstbewijs vragen.
Een minpuntje is, dat dit beleid via een brief van de Nationale Ombudsman wereldkundig wordt gemaakt. Das Mooi had meer voor de hand gelegen.

De Algemene Wet Bestuursrecht schrijft voor, dat een bericht elektronisch naar een bestuursorgaan kan worden verzonden voor zover het bestuursorgaan kenbaar heeft gemaakt dat deze weg is geopend. Dit laatste nu is in onze gemeente (nog) niet gebeurd. Wilt u dus niet het risico lopen dat uw brief in de gemeentelijke prullenbak verdwijnt: alles op de ouderwetse manier insturen met de post of met de hand.  

De tweede bladzijde geeft trouwens wel een inkijkje in de gemeentelijke organisatie.
Een burger stuurt via E-mail een brief naar de (leden van de) gemeenteraad die niet in behandeling wordt genomen zonder de afzender daarvan op de hoogte te stellen. Vervolgens stuurt het college van B&W deze brief -   die overigens niet aan hen was gericht - met een reactie door naar de raadsleden. Ziehier het functioneren van de gemeenteraad in Westerveld als zelfstandig bestuursorgaan.......

Vanzelfsprekend heb ik direct na ontvangst van het antwoord van de Nationale Ombudsman de centrale inboekingsomissie hersteld. Op electronische en op niet-elektronische wijze. Zeker is zeker nietwaar? Dat leverde deze ontvangstbevestiging op. Als u naar de datum daarvan kijkt moet ook u tot de slotsom komen dat de ambtelijke molens nog steeds op authentieke wijze draaien: heel langzaam. Geduld is een schone zaak.

Over de kloof tussen de politiek en de burgers zal ik het een andere keer maar hebben.

Wordt vervolgt.