StatCounter

zondag 3 november 2013

Het onderzoek van Deloitte DFS

Vorige week ontving ik een besluit op mijn WOB-verzoek mij alle documenten te doen toekomen over het besluitvormingsproces dat resulteerde in het rapport van bevindingen over de graaierij van de raadsleden Jelle de Haas en Inge Wiarda. Want dat het in deze casus om pure graaierij en fraude gaat werd uit het bijgesloten e-mailverkeer wel duidelijk.
Ook werd duidelijk, dat burgemeester Jager de finale beleidsverantwoordelijkheid draagt.
Hij en niemand anders was steeds de laatste schakel in de keten van de besluitvorming. Aan hem is te wijten, dat de "volksvertegenwoordigers" De Haas en Wiarda nog steeds vrijuit gaan.

Uit een analyse van het e-mailverkeer blijkt onder meer, dat Deloitte begin januari 2011 alle relevante verordeningen en deze fractieverantwoording van Gemeentebelangen opvroeg.
Nader beschouwd is het document een samenvatting van hetgeen ik eerder bekend maakte. Vergelijkt u de verantwoording met dit document. Wat opvalt is, dat op de fractieverantwoording de datum en de ondertekening ontbreken. Ook is niet aangegeven wie deze lijst heeft ingevuld. Uit dit document blijkt, dat de fractieverantwoording is aangeleverd door het team Belastingen en Financiën.
Op grond hiervan kan de conclusie worden getrokken dat dit team de fractiedeclaraties bundelde in een gemeentelijk format.

Op 2 februari 2011 vroeg Deloitte zich af op grond waarvan in weerwil van artikel 99 van de Gemeentewet er toch vergoedingen (aan Inge Wiarda) waren uitbetaald. Een week later kwam het antwoord: we dachten dat …............ Kennelijk was dat een foutje. Zie ook mijn eerdere toelichting bij de declaraties en detail.

Nog even later vraagt Deloitte hoe de controle op de declaraties is uitgevoerd.
Op 13 februari 2011 wordt het antwoord op deze vraag na overleg met burgemeester Jager vastgesteld. Kennelijk was er sprake van een gevoelige kwestie.

Op 21 februari 2011 vindt wederhoor plaats met ambtenaren van de gemeente Westerveld. Omdat de afdeling Belastingen en Financiën kennelijk de controle deed ligt het voor de hand dat dit team zich moest verantwoorden. Daarna is het rapport voor een weerwoord naar de fractie van Gemeentebelangen gestuurd. Maar liefst drie weken later werd het concept-rapport vastgesteld.
Terzijde wordt opgemerkt dat – als alles volgens de regels was verlopen – een fractie er geen drie weken over hoeft te doen om een dergelijk gevoelige zaak af te doen.

Mijn conclusie luidt dan ook dat de gelegenheid de dief maakt en dat de gang van zaken stilzwijgend door het bestuur van de gemeente Westerveld werd en nog steeds wordt goedgekeurd.


Wordt vervolgd