In
mijn vorige bijdrage deed ik u verslag van de volksverlakkerij van de
gemeenteraad van Westerveld waarbij het eigenbelang van onze
volksvertegenwoordigers een doorslaggevende rol speelt. De toetsing
en het oordeel van de commissie van advies voor de bezwaarschriften
ten spijt.
Nu
de gemeenteraad meent het gelijk aan haar zijde meent te hebben is
het moment gekomen om de buitenwacht in staat te stellen de kwaliteit van het raadsbesluit te toetsen.
In
deze context heb ik het besluit in brede zin aan de orde gesteld
door een E-mailbericht met de volgende tekst te verspreiden:
“Sinds
het moment dat een oud-burgemeester van Rotterdam problemen had met
het openbaar maken van zijn declaraties is over de openbaarheid van
deze bestuurlijke documenten veel gedoe geweest. Tot vandaag de dag
toe.
De gemeenteraad van Westerveld heeft door het nemen van bijgaand besluit het probleem opgelost. Ik beveel u de ontwijking van de Wet WOB op bladzijde 2 na "Beoordeling" gaarne in uw aandacht aan. Ook het verslag van de hoorzitting geeft eenzelfde beeld. Ik heb twee vragen:
De gemeenteraad van Westerveld heeft door het nemen van bijgaand besluit het probleem opgelost. Ik beveel u de ontwijking van de Wet WOB op bladzijde 2 na "Beoordeling" gaarne in uw aandacht aan. Ook het verslag van de hoorzitting geeft eenzelfde beeld. Ik heb twee vragen:
- kunt u deze ontwijking van de wet openbaarheid van bestuur stoppen?
- is dit besluit in strijd met het algemeen belang en strekking en de intentie van de wet of is deze constructie geoorloofd? “
Vandaag
ontving ik het antwoord van de minister van BZK. Hij
keek niet verder dan zijn neus lang is.
De
kwestie is namelijk,
dat het Kabinet en de Kamer als wetgevers
openbaarheid van bestuur
nastreven
en dat
vervolgens een gemeenteraad door haar gedrag de Archiefwet en de Wet
openbaarheid met voeten treedt om toch maar haar eigen declaraties
uit het zicht van de burger te houden.
Wanneer bestuurders (ook van zorginstellingen) en volksvertegenwoordigers de werkwijze van de gemeenteraad van Westerveld volgen zijn de gevolgen voorspelbaar. Zeer tot mijn spijt heeft de minister dit niet onderkend.
Ik heb overigens niet de intentie op via de bestuursrechter op de stoel van de wetgever te gaan zitten omdat naar mijn oordeel in deze kwestie niet mijn belang maar het algemeen belang voorop staat.
Wanneer bestuurders (ook van zorginstellingen) en volksvertegenwoordigers de werkwijze van de gemeenteraad van Westerveld volgen zijn de gevolgen voorspelbaar. Zeer tot mijn spijt heeft de minister dit niet onderkend.
Ik heb overigens niet de intentie op via de bestuursrechter op de stoel van de wetgever te gaan zitten omdat naar mijn oordeel in deze kwestie niet mijn belang maar het algemeen belang voorop staat.
En
dus heb ik de commissie Binnenlandse Zaken van de Tweede Kamer maar een berichtje
met als bijlage het antwoord van de minister toegestuurd. Je bent
wetgever en controleur van de regering of je bent het niet.
Wordt vervolgd.