Op 28 januari 2013 deed ik deze brief aan de leden van de gemeenteraad van Westerveld toekomen.
Een reactie van de raad bleef vanzelfsprekend uit.
Als gevolg daarvan diende ik een klacht
in bij de Nationale Ombudsman.
Zijn antwoord kunt u hier lezen.
Hieruit blijkt, dat ook de ombudsman
twee procedures niet uit elkaar kan houden. De bestuursrechter moet
nog beslissen over mijn WOB-verzoek en dat heeft inhoudelijk niets
van doen met mijn klacht die ik u in de eerste alinea heb aangereikt.
Ik moet dus na de uitspraak van de rechter op herhaling bij de
ombudsman. Is niet erg: tied zat.
Heel interessant is het beleid van de
gemeenteraad met betrekking tot brieven die burgers naar gemeenteraad
sturen. Dit blijkt uit de laatste alinea van de brief van de
ombudsman.
Als u er niet voor zorgt dat uw brief
aan de raad centraal wordt ingeboekt wordt deze niet behandeld. En ten
overvloede: uw brief moet voldoende gefrankeerd in een enveloppe via
de post worden aangeboden. Als u uw brief bij de balie af geeft: ontvangstbewijs vragen.
Een minpuntje is, dat dit beleid via
een brief van de Nationale Ombudsman wereldkundig wordt gemaakt. Das
Mooi had meer voor de hand gelegen.
De Algemene Wet Bestuursrecht schrijft
voor, dat een bericht elektronisch naar een bestuursorgaan
kan worden verzonden voor zover het bestuursorgaan kenbaar heeft
gemaakt dat deze weg is geopend. Dit laatste nu is in onze gemeente
(nog) niet gebeurd. Wilt u dus niet het risico lopen dat uw brief in
de gemeentelijke prullenbak verdwijnt: alles op de ouderwetse manier
insturen met de post of met de hand.
De tweede bladzijde geeft trouwens wel
een inkijkje in de gemeentelijke organisatie.
Een burger stuurt via E-mail een
brief naar de (leden van de) gemeenteraad die niet in behandeling
wordt genomen zonder de afzender daarvan op de hoogte te stellen. Vervolgens stuurt het college van B&W deze brief
- die overigens niet aan hen was gericht - met een reactie door naar de raadsleden. Ziehier
het functioneren van de gemeenteraad in Westerveld als zelfstandig
bestuursorgaan.......
Vanzelfsprekend heb ik direct na
ontvangst van het antwoord van de Nationale Ombudsman de centrale
inboekingsomissie hersteld. Op electronische en op niet-elektronische
wijze. Zeker is zeker nietwaar? Dat leverde deze ontvangstbevestiging op. Als u naar de datum daarvan kijkt moet
ook u tot de slotsom komen dat de ambtelijke molens nog steeds op
authentieke wijze draaien: heel langzaam. Geduld is een schone zaak.
Over de kloof tussen de politiek en de
burgers zal ik het een andere keer maar hebben.
Wordt vervolgt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten