Bijna een maand geleden vroeg ik de
gemeenteraad via een
WOB-verzoek mij afschriften te doen toekomen van de
declaraties van de fractie van Gemeentebelangen over 2011 die ten
laste van het fractiebudget zijn gebracht. Aanleiding tot het voorgaande was het
gegeven, dat de fracties binnen een maand na afloop van een
kalenderjaar (2011) rekening en verantwoording moeten afleggen over de
besteding van de vergoeding. De fracties krijgen namelijk aan het begin van het jaar een
voorschot waarvan de besteding nadien moet worden verantwoord.
De accountantsrapportage over de
fractiebestedingen werd op 25 september j.l. in de gemeenteraad
behandeld. Daaruit blijkt, dat de accountant te werk is gegaan
conform de spelregels die onder meer door de raad zelf na de
declaratiefraude door de raadsleden Jelle de Haas en Inge Wiarda
werden vastgesteld.
Eén van die regels is, dat de fractie
verantwoording moeten afleggen met bewijsstukken van uitgaven zoals
facturen en bankafschriften. Opgemerkt wordt, dat onder meer de
fractie van Gemeentebelangen niet alle uitgaven met facturen kon
onderbouwen.
Het laatste is overigens niets nieuws. De Haas en
Wiarda waren al jaren in de gelegenheid kosten te declareren en
uitbetaald te krijgen zonder dat er “bonnetjes ten bewijze van de
uitgaven” waren.
Uit het verslag van de raadsvergadering blijkt, dat nota bene de griffie
in gesprek is met de voormalige fractie van Gemeentebelangen over de
onderbouwing van de kosten.
Ik kreeg dan ook dit besluit op
mijn WOB-verzoek. De boodschap luidt: “u moet nog even geduld
hebben want we praten er nog over.” En dat is op zijn zachtst
gezegd merkwaardig.
Stelt u zich voor: twee raadsleden
krijgen jaren kosten vergoed die op zich niet rechtmatig zijn.
Fraude dus. De gemeenteraad stopt de gang van zaken in de doofpot en maakt
nieuwe spelregels die moeten voorkomen dat dit nog eens kan gebeuren
onder meer door een accountantsbureau een toetsing van de uitgaven
aan de spelregels te laten uitvoeren. Deze rapportage wordt
geaccordeerd door de opdrachtgever: het presidium. Vervolgens wordt het raadsbesluit over
de vergoeding van de voormalige fractie Gemeentebelangen aangehouden waarna de griffier met De Haas en Wiarda in
gesprek gaat.
Beste mensen, dit is de omgekeerde wereld!
Beste mensen, dit is de omgekeerde wereld!
De gemeenteraad is formeel de werkgever
van de griffier en dus is de griffier niet de eerst aangewezene om
hier gesprekken over te voeren. Het meest voor de hand ligt dat De
Haas en Wiarda in gesprek zouden gaan met de accountant omdat deze de
toetsing deed.
Op deze manier is de gemeenteraad terug
bij af en is een situatie geschapen zoals die was vóór
de aanpassing van de spelregels: Jelle de Haas en Inge Wiarda maken
zelf wel uit wat declarabel is en wat niet. Ambtenaren hebben daarin geen zeggenschap.
Tenslotte:
Tenslotte:
Op
1 juli 2004 is de Wet elektronisch bestuurlijk verkeer in werking
getreden.
Dat is nu dus ruim 8 jaar geleden. De inhoud van de tweede alinea van het besluit draait de klok weer voor jaren terug. Aangenomen natuurlijk dat de regel: documenten voor burgemeester, B&W of gemeenteraad via E-mail worden geweigerd op een ieder van toepassing is.
Voordeel is wel dat het werk verschaft: volgens artikel 2:15 lid 4 van de Algemene wet bestuursrecht moet het bestuursorgaan een weigering op grond van dit artikel zo spoedig mogelijk aan de afzender meedelen. We zullen zien..............
Wordt vervolgd.
Dat is nu dus ruim 8 jaar geleden. De inhoud van de tweede alinea van het besluit draait de klok weer voor jaren terug. Aangenomen natuurlijk dat de regel: documenten voor burgemeester, B&W of gemeenteraad via E-mail worden geweigerd op een ieder van toepassing is.
Voordeel is wel dat het werk verschaft: volgens artikel 2:15 lid 4 van de Algemene wet bestuursrecht moet het bestuursorgaan een weigering op grond van dit artikel zo spoedig mogelijk aan de afzender meedelen. We zullen zien..............
Wordt vervolgd.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten